Aktualności › Ciechocinek – podsumowanie akcji „Zentiva – Zmieniamy Przyzwyczajenia”

Trwa kampania społeczna „Zentiva – Zmieniamy Przyzwyczajenia”, której celem jest zmiana nawyków polskiego społeczeństwa i zachęcenie Polaków do wykonywania badań profilaktycznych. Kolejna akcja odbyła się w Ciechocinku 2 i 3 września. Jakie są wnioski z badań w Ciechocinku i jak wygląda stan zdrowia jego mieszkańców?

2-3 września w Ciechocinku, każda dorosła osoba mogła wykonać badania profilaktyczne, takie jak: EKG serca, pomiar ciśnienia, saturację krwi, analizę BMI, a także wypełnić z ratownikiem krótki przesiewowy test funkcji poznawczych (mini COG), weryfikujący problemy z pamięcią oraz identyfikujący chorobę Alzheimera. W mobilnym punkcie diagnostycznym dyżurował lekarz specjalista (neurolog, psycholog lub psychiatra), który omawiał z pacjentami wyniki przeprowadzonych badań pod kątem diagnostyki choroby Alzheimera.

Podczas akcji w Ciechocinku personel kampanii społecznej „Zentiva – Zmieniamy Przyzwyczajenia” przebadał 224 osoby. Tak duże zainteresowanie świadczy o silnej potrzebie realizacji badań profilaktycznych, do których dostęp w czasie pandemii koronawirusa był utrudniony.

Opracowane na podstawie przeprowadzonej akcji informacje wskazują, że poważnym problemem uczestników badań jest podwyższone BMI. Wyniki 70% osób badanych w Ciechocinku świadczą o nadwadze lub otyłości. Może to skutkować nie tylko chorobami układu krążenia, ale również w znaczący sposób wpłynąć na rozwój schorzeń reumatycznych, urologicznych, a nawet neurologicznych. Problemem okazała się również kwestia zaburzeń pamięci. W Ciechocinku 27% osób kwalifikowało się do konsultacji z lekarzem specjalistą w tej dziedzinie. Dzięki broszurze udostępnianej każdemu pacjentowi mieszkańcy mogli dowiedzieć się, które czynniki zwiększają ryzyko choroby Alzheimera, a także jakie objawy mogą wskazywać na przyszłe schorzenia neurologiczne. Problem otępienia jest jedną z głównych przyczyn niepełnosprawności wśród starszych osób, szacuje się, że choroba dotyczy nawet 500 tys. Polaków.

Wnioski z badań przeprowadzonych w Ciechocinku wskazują na to, że Polacy zaniedbali regularne wizyty u lekarza specjalisty i wykonywanie badań profilaktycznych. 59 badanych wymagało konsultacji z lekarzem, omawiającym na miejscu wyniki badań. Jako neuropsycholog chciałabym szczególnie podkreślić, jak ważne są regularne badania. O wszelkich problemach związanych z zaburzeniami pamięci, uwagi, trudnościami ze realizowaniem dotychczasowych obowiązków należy poinformować lekarza, również wtedy kiedy dotyczą one członków naszej rodziny. Pamiętajmy, że są to schorzenia, które znacząco wpływają na jakość codziennego funkcjonowania. Wczesne rozpoznanie choroby, może w dużym stopniu poprawić komfort życia pacjenta oraz osób z jego otoczenia. Taka akcja bezpłatnych badań profilaktycznych jest niezwykle potrzebna Polakom, zwłaszcza w czasie pandemii koronawirusa, kiedy dostęp do lekarza jest utrudniony komentuje dr n. med. Anna Barczak, neuropsycholog, Oddział Alzheimerowski, Klinika Neurologii, Centralny Szpital Kliniczny MSWiA w Warszawie, Vice-Prezes Polskiego Towarzystwa Alzheimerowskiego.

Kampania społeczna „Zentiva – Zmieniamy Przyzwyczajenia” wychodzi naprzeciw potrzebie edukacji
i diagnostyki polskiego społeczeństwa. W okresie od czerwca do września mobilny punkt diagnostyczny odwiedzi 23 miasta w Polsce. Każdy miesiąc poświęcony jest edukacji w czterech
obszarach profilaktyki zdrowotnej. W czerwcu realizowane były bezpłatne badania z zakresu kardiologii, lipiec był miesiącem urologicznym, sierpień poświęcony był reumatologii, a we wrześniu koncentrujemy się na chorobie Alzheimera. Podczas każdej akcji pacjenci mogą skonsultować się
z lekarzem specjalistą.

Mapę dokładnych terminów i przystanków mobilnego punktu diagnostycznego w kolejnych miastach można śledzić na stronie www.zmieniamyprzyzwyczajenia.pl.

O firmie Zentiva

Zentiva jest producentem wysokiej jakości leków w przystępnej cenie, które trafiają do pacjentów w Europie
i poza nią. Firma zatrudnia 4,5 tys. pracowników i ma sieć zakładów produkcyjnych, w tym flagowe fabryki
w Pradze, Bukareszcie i Ankleshwar. Zentiva pragnie być liderem markowych i generycznych leków w Europie, by w ten sposób lepiej zaspokajać codzienne potrzeby zdrowotne pacjentów.

Dążymy do tego, by opieka zdrowotna stała się prawem, a nie przywilejem. Ludzie szczególnie w dzisiejszych czasach potrzebują dostępu do dobrej jakości leków i opieki zdrowotnej w przystępnej cenie. Współpracujemy
z lekarzami, farmaceutami, hurtowniami, organami regulacyjnymi i władzami, by wspólnie tworzyć najlepsze rozwiązania problemów życia codziennego.

Więcej informacji o firmie znajduje się na www.zentiva.pl i www.zentiva.com

13563